جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار
خانه / مقالات آموزشی / موسیقی الکترونیک چیست؟

موسیقی الکترونیک چیست؟

موسیقی الکترونیک گونه ای از موسیقی و حاصل ترکیب دانش و خلاقیت موسیقی دانان با تکنولوژی وابسته به علوم الکترونیک است. صداهایی که در قطعات موسیقی الکترونیک شنیده می شوند با صداهای مورد استفاده موسیقی غیر الکترونیک (یعنی اکوستیک) متفاوت است. صداهایی که تا پیش از خلق سازهای الکترونیکی هرگز شنیده نشده بودند. تاریخ پیدایش این موسیقی به زمانی باز می گردد که الیشا گری (Elisha Gray) مهندس الکترونیک امریکایی دستگاه Musical Telegraph را اختراع کرد ( که با نام Harmonic Telegraph نیز شناخته می شود). دستگاه تلگراف پیشرفته تری که قابلیت تولید فرکانسهای صوتی بیشتری را نسبت به نمونه های ساخته شده قبل از خود داشت. 

در موسیقی الکترونیک اصیل هرگز از صداها و سازهای اکوستیکی به طور مرسوم استفاده نمی شود. صداها یا از پایه توسط مدارهای الکترونیکی مانند سینتی سایزر تولید می شود و یا در روشی دیگر با نمونه گیری از صدای سازهای اکوستیکی و یا آوای انسان توسط تکنولوژی صدای دیجیتال و پخش آنها توسط نرمافزارها در محدوده ای خارج از محدوده فرکانسی طبیعی و همچنین استفاده از افکتهای گوناگون روی سمپل ها، صدا هایی خلق می شوند که هرگز پیش از این شنیده نشده اند. به طور مثال Klaus Schulze (آهنگساز آلمانی)  در قطعات موسیقی خود از صداهایی خارج از وسعت صدای خواننده و گیتار الکتریک استفاده می کند یا ملودی یکی از قطعات آهنگساز آمریکایی، خانم Wendy Carlos توسط صدایی اجرا می شود که در ابتدا شبیه صدای ابوا و بعد کم کم به صدای ویلنسل تبدیل می گردد. کاملا” مشخص است که انجام چنین کاری با استفاده از سازهای اکوستیک امکان پذیر نیست و به عبارتی می توان گفت موسیقی الکترونیک ادامه جنبش آوانگارد در موسیقی می باشد. به همین دلیل آهنگسازان در قید و بند شناخته شده و ثابتی از نظر سبک و فرم و اکوستیک بودن موسیقی نیستند.
در موسیقی الکترونیک بیشتر از آنکه به معیارهای رایج موسیقی توجه شود، در حول محور هنر صدا و به خصوص صدای غیر موسیقایی توجه شده که به آن The art of noise می گویند. بسیاری از قطعات آهنگسازانی چون پیر شافر (Pierre Schaeffer) و کارل اشتوکهازن (Karlheinz Stockhausen) در این دسته از موسیقی الکترونیک جای می گیرند. یکی از نوآوری های آنها در آن زمان این بود که صدای پیانو ضبط شده روی نوار (Reel) را برعکس پخش می کردند.

Electronic-Music موسیقی الکترونیک چیست؟

(Pierre Schaeffer (14 August 1910 – ۱۹ August 1995

منابع صوتی در موسیقی الکترونیک بسیار زیاد و متنوع هستند و همچنین محتوای هارمونیک صداها قابل تغییر و تنظیم می باشند، از یک موج سینوسی یا فرکانسی ساده که خصوصیات هارمونیک ندارد تا بهترین و عالی ترین صدای ممکنه را می توان به وسیله سازهای الکترونیک تولید کرد.
ساخت و طراحی صدا (صداسازی) بخشی مهمی از تولید موسیقی الکترونیک می باشد و آهنگساز باید علاوه بر آهنگسازی صدای مورد نظر خود را نیز تولید کند. مطلب دیگر اینکه در اکثر موارد، موسیقی الکترونیک را نمی توان کاملا” بصورت معمول نت نویسی کرد،  به این دلیل که برای اصوات تولید شده مانند صدای باد، برگ درخت و  افکتهای مختلف … نمی توان نت یا علامت مشخص مورد استفاده در موسیقی اکوستیکی در نظر گرفت.از جمله آهنگسازان موسیقی الکترونیک اصیل می توان افرادی چون Thaddeus Cahill ، Ferruccio Busoni ، Wendy Carlos ، Klaus Schulze  را نام برد. این نوع از موسیقی الکترونیک اصیل به عنوان موسیقی الکترونیک هنری شناخته می شود.

امروزه ژانرهای عمومی مختلفی از موسیقی الکترونیکی وجود دارند که با موسیقی الکترونیک اصیل هنری متفاوت می باشند که به اصطلاح Electronica Music نامیده می شوند.

به دنبال پیشرفت تکنولوژی و علوم کامپیوتری نرم افزارهای مختلفی جهت تولید موسیقی الکترونیک و الکترونیکا توسط کمپانی های مختلفی از ساسر جهان تولید شده و در دسترس آهنگسازان و تولیدکنندگان موسیقی قرار گرفت.

مهندس سعید روشنی

منبع فناوری مهندسی صدا

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

logo-samandehi