دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار
خانه / مقالات آموزشی / اکولایزر (Equalizers ) چیست ؟

اکولایزر (Equalizers ) چیست ؟

159اکولایزر (Equalizers ) چیست ؟

اکولایزر در کل عبارت است از تعدادی فیلتر که به بیان ساده زیر و بمی صدای آهنگ شما رو تغییر می‌ده ولی عملکرد اون خیلی دقیقتر و بهتر از ولومهای باس (Bass)(بم) و تریبل (Treble)(زیر) میباشد.
قطعا همه شما تا بحال با اکولایزرها کار کردید ولی برای اونهایی که احتمالا هنوز نمیدونند اکولایزر چیه باید بگم شما که کامپیوتر دارید حتما با برنامه‌هایی مثلWinamp یا Mediaplayer آهنگ گوش کرده‌اید اکولایزر همون ولومهای کوچک و کنار هم هستند که توی هردوی این برنامه‌ها براحتی قابل دیدن هستند و یا در ضبط صوتهای خونگی احتمالا دکمه‌هایی با اسامی نظیر پاپ – راک – جاز و کلاسیک دیده‌اید که اونها حالتهای از پیش تنظیم شده اکولایزر هستند و ضبط های خوب معمولا یک حالت تنظیم دستی(Manual) هم دارند.
● اکولایزر ولوم کم و زیاد کردن صدا نیست!
من تا بحال با کامپیوتر خیلی‌ها کار کردم و وقتی که برنامه‌ای مثل Winamp رو باز کردم با کمال تعجب دیدم که از ولومهای اکولایزر برای قشنگ کردن ظاهر این برنامه استفاده شده مثلا یکی در میون ولومها بالا و پایین هستند یا اینکه برای بدست آوردن صدای بیشتر همه ولومها بالاست؟؟!!همین مساله رو هم در ضبط صوت خونگی خیلی از دوستان مشاهده کردم مثلا در مهمانی‌ها وقتی همه یکدفعه جوگیر میشن و صدا کم میارن گریه ضبط بیچاره در میاد؟؟!!(تذکر:اساس کار و دلیل استفاده از همه اکولایزر ها اعم از نرم‌افزاری یا در ضبطهای خونگی با هم هیچ فرقی نداره)
● بر چه اساس تنظیم کنیم؟
من سعی میکنم به ساده‌ترین بیان این قسمت رو توضیح بدم چون اگه بخواهم وارد جزئیاتش بشم باید یک سایت جدید راه بندازم چون این مبحث خیلی پیچیده است.
همه بلندگوها بسته به نوع یا کیفیت اونها در پخش بعضی یا گاها تعداد زیادی از اصوات یا فرکانسها ضعف دارند. این ضعف خودش رو به چند صورت نشون میده مثل ضعیف بودن بعضی از صداها با وجود زیاد بودن ولوم اصلی یا بصورت ایجاد صدای ناهنجار یا اغتشاش در بعضی از صداهایی که بلندگوی شما در پخش اونها ضعف داره.
شما بعد از مدتی که از دستگاه پخش صوت خودتون در شرایط مختلف و با موزیک‌های متفاوت استفاده می‌کنید به این ضعفها پی می‌برید.
شنوایی انسان محدوده خاصی داره و در اکولایزر ها این محدوده به چند قسمت (به تعداد ولومهایی که میبینید) تقسیم شده(که لزوما این قسمتها مساوی نیستند) و هریک از این ولومها صرفا وظیفه کم و زیاد کردن محدوده مخصوص به خود(و نه کل صدا) را دارد و شما میتوانید ضعفهایی رو که قبلا در دستگاهتون به اونها پی بردید با زیاد کردن یا کم کردن ولوم مربوط به اون محدوده از صدا براحتی جبران کنید.
اگر چند بار با اون کار کنید حتما میتونید صدای دلنشین تری از دستگاهتون بشنوید و در صورتی که هنوز با این کار مشکل دارید و اکولایزر شما از نوع اتوماتیک است حتما از حالتهای از پیش تنظیم شده استفاده کنید.
در سیستمهای موبایل دیجیتال، یک اکولایزر تطبیقی درگیرنده قرار می‌گیرد تا اثر تداخل سمبل‌ها یا همان (INTERSYMBOL INTERFERENCE) ISI را برطرف نماید. تداخل سمبل‌ها یک مشکل شناخته شده در ارتباطات رادیویی می‌باشد که ناشی از انتشار امواج در چند مسیر می‌باشد و سبب می‌شود که گیرنده در تشخیص سمبل صحیح ارسالی دچار مشکل شود. هدف از اکولایز کردن حذف این عامل ناخواسته می‌باشد.
سیستم‌های موبایل دیجیتال با توجه به متحرک بودن گیرنده نیاز به الگوریتمی با همگرائی سریع برای اکولایزرهای تطبیقی دارند. ثابت شده است که الگوریتم شناخته شده (LEAST MEAN SQUARE)LMS برای چنین کاربردی کارائی لازم را ندارد.
به همین دلیل مطالعه در مورد الگوریتم‌های سریعتر نظیر (RECURSIVE LEAST SQUARE) RLS ادامه دارد. در همین راستا، استفاده از رویتگر کالمن به عنوان یک الگوریتم مناسب برای تنظیم ضرائب اکولایزر تطبیقی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است و ویژگیهای آن نظیر پایداری، سرعت همگرائی و نیز حجم محاسبات مورد نیاز آن مورد بحث واقع شده است .
همچنین بحثی تحت عنوان تخمین پنهان کانال (BLIND CHANNEL ESTIMATION) یعنی بدون استفاده از بیت‌های مربوط به TRAINING SIGNAL ارائه شده است که سبب صرفه‌جوئی در حجم اطلاعات ارسالی، و لذا افزایش ظرفیت خواهد شد.
نتایج شبیه‌سازی کامپیوتری انجام شده نشان می‌دهد که الگوریتم کالمن می‌تواند به عنوان یک اکولایزر مناسب مورد استفاده واقع شود.

اولین چیزی که باید در مورد Equalizer ها دونست اینه که Equalizer ها برای بلند تر کردن
صدای سیستم نیستند. این چیزیه که خیلی جاها میبینم تمام Equalizer ها رو تا ته بالا
میبرن تا صدارو زیادتر کنن.
Equalizer ها برای نرم کردن و تنظیم صدای سیستم با توجه به موزیک در حال پخشند.
بیشترین و پرمصرف ترین Equalizer ها همونایی هستن که میشناسیم که میتونن در داخل
Head-Unit به صورت Graphical یا بیرون آن و بعد از خروجی های PreAmp قرار داشته باشن.

Equalizer های Graphical:همونطوری که از اسمشون پیداست نموداری گرافیکی (با توجه به نحوه ی تنظیم) از فرکانسها
نشون میدن که بعضی هاشون تقویت شدن و بعضیهاشونم ضعیف شدن. هر میله تنظیمی
یک رنج طول موج یا فرکانس خاص رو نشون میده و تنظیم میکنه.
معمولا فرکانس های پایینتر (بم تر) در سمت چپ و فرکانسهای بالاتر در سمت راست هستند.
اینم یه نمودار نمونه:

توجه کنید که این نمودار الکی تنظیم شده و کسی ور نداره از روش تنظیم کنه که اتفاقآ تنظیم
خوبی هم نیست. چون Vocal یا صدای خواننده در نمیاد.
Equalizer های بعضی پخش ها هم که عددی و دیجیتاله شبیه همینه.

یه نوع Equalizer دیگه هم هست که تو همین معقوله جا میشه ولی من چیز زیادی
ازش نمیدونم.
اسم این Equalizer ها Equalizer های Parametric است که خیلی حرفه ای تر از Equalizer های گرافیکیه.
چون مثل این میمونه که هر فرکانس رو تو ۲ بعد بررسی بکنی.
اکولایزر الکترونیکى هم داریم که مثل گرافیکیه … بعد از پخش نصب میشه و پهناى باند رو باVariable Resistor تغییر میدیم. (VR)

اکولایزر پارامتریک هم مشابه اکولایزر الکترونیکیبه اما طرز کارش فرق میکنه و برای تنظیم به دستگاه اندازه گیرى دقیق احتیاج هست.

Crossover هم مانند اکولایزر عمل میکنه با این تفاوت که مانع عبور فرکانس هاى نا خواسته میشه و اجازه عبور رو فقط به پهنای باند دلخواه میده.

Crossover در ۲ مدل Active و Passive هست.

Active قبل از آمپ نصب میشه و آمپ فرکانس Edit شده رو تقویت میکنه و Passive بعد از آمپ نصب میشه و فرکانس تقویت شده رو Edit میکنه.
با اکولایزرهای پارامتریک هم شدت هر فرکانس را تغییر داد و هم میتوان فرکانس هر پتانسیومتر را تنظیم نمود. مثلا در یک اکولایزر گرافیکی ۳ باندی شدت فرکانسهای ۱۰۰ و ۱۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ هرتز قابل تنظیم است ولی در یک اکولایزر پارامتریک این فرکانسها فیکس نیستند و شما میتوانید فرکانس ۳۳۰۰ هرتز یا هر فرکانس دلخواه دیگر را تضعیف یا تقویت کنید.

همچنین :

ماهیت حس شنوایی انسان به گونه ای است که نسبت به همه فرکانسها به یک اندازه حساس نیست. بیشترین حساسیت به باند میانی محدوده شنوایی است و حساسیت گوش نسبت به صداهای خیلی زیر و یا خیلی بم به شدت کاهش میابد به گونه ای که ( اگه درست یادم مونده باشه) حساسیت به فرکانس ۲۰ هرتز یک صدم حساسیت به فرکانس ۱۰۰۰ هرتز میباشد.
فرقی که بین اکولایزرهای پارامتری و دیجیتال هست اینه که توی دیجیتال فرکانس به طور خاص مشخص شده مثلا یه همچین ترتیبی دارن۵k-2K-1K–500–125-80-50
ولی توی پارامتری فرکانسها به صورت محدوده ای مشخص شده که معمولا دارای High-Mid-Low هستند که به طور مثال از ۵۰ تا ۲۵۰ رو Low پوشش میده و از ۱k تا ۵K رو High و این وسطارم Mid و وقتی شما low رو بالا پایین میکنید کل رنج فرکانسی پایین بالا میره و همین طور برای بقیه.
به خاطر همینه که با اکولایزرهای دیجیتالی که دارای باندهای فرکانسی مختلفی هستند بهتر صدا تنظیم میشه.

یکشنبه سی و یکم اردیبهشت ۱۳۹۱ :: ۱۹:۳۲ :: نویسنده : رضا عرفانیان

۳ نظر

  1. سیمرغ هنر صدا
    سیمرغ هنر صدا

    سلام دوست عزیز
    سپاس از شما

  2. سیمرغ هنر صدا

    ممنونم از دقت نظر شما
    سپاس

  3. سیمرغ هنر صدا

    سلام دوست عزیز
    وقت بخیر تنظیمات این دستگاه ها کاتالوگ داره فقط از طریق دفترچه راهنما قابل تنظیمه اگر در دسترس نیست در سایت پایونیر موجود است
    سپاس از شما

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

logo-samandehi