یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار
خانه / رادیو سرو / مصاحبه با اقای حمیدرضا خزایی مشاور معاون صدای جمهوری اسلامی ایران(موزه انقلاب و دفاع مقدس) ۹۷

مصاحبه با اقای حمیدرضا خزایی مشاور معاون صدای جمهوری اسلامی ایران(موزه انقلاب و دفاع مقدس) ۹۷

در تاریخ ۹ مهرماه ۹۷ اقای حمیدرضا خزایی مشاور معاون صدای جمهوری اسلامی ایران میهمان رادیو سرو رادیوی اختصاصی موزه ی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بودند.
ایشان متولد سال۱۳۳۲ در شهر ری می باشند.آقای خزایی از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در رادیو مشغول به کار شدند و به مدت ۳۶ سال و ۱۰ ماه در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرده اند.
ایشان هدف از ورودشان به رادیو را اینگونه بیان داشتند: انقلاب که شد رادیو نیاز به افراد متخصص در زمینه فنی داشت بنابراین شورای امنیت رادیو از من به عنوان یک نیروی متخصص دعوت بعمل آورد و من از سال ۵۸ مسئولیت هماهنگی رادیو را به عهده گرفتم و اولین برنامه ایی که ساختم،جهاد مستضعفین بود که به مدت ۳۰ دقیقه از رادیو پخش می شد.
ایشان همچنین اذعان داشتند که رادیو یک رسانه ی گرم است و اگر کسی عشق به این رسانه را نداشته باشد،نمیتواند کار کند چرا که مسئولیت بسیار سنگین و حساسی است،پس نیاز به انگیزه دارد و اگر موفقیتی در برنامه های رادیویی حاصل می شود،بخاطر تلاش یک گروه چند نفره و عوامل آن برنامه است.
آقای خزایی بهترین عملکرد خود را در دوره ی حضورشان در رادیو،زمان برنامه سازی دانستند و اشاره کردند که در زمان جنگ مسئولیت برنامه های نظامی را بعهده داشتم و در دو دوره مسئول ایجاد رادیو جبهه بودم.

ایشان در پاسخ به این سوال که، کار اصلی رادیو در دوران دفاع مقدس چه بود،عنوان کردند؛رادیو جبهه از سال ۶۲ آغاز و تا پایان جنگ ادامه داشت،روزهایی که در رادیو بودیم سختی ها را تحمل کردیم و توانستیم از تهران که مرکز فعالیت های رادیو جبهه بود جبهه ها و پشت جبهه ها را گرم نگه داریم با مارش های حمله که پخش می شد و با خبرهای پیروزی رزمندگان از طریق بلندگوهای مساجد و بلندگوهایی که در جبهه بود پیام ها را به گوش مردم و رزمنده ها می رساندیم.
ایشان اهداف تاسیس رادیو جبهه را ۱غنی سازی لحظات رزمندگان ۲تقویت روحیه ی رزمندگان ۳_ برقراری ارتباط دوسویه بین جبهه ها و پشت جبهه ها ۴مقابله با جنگ روانی دشمن ۵ایجاد نوعی تشکل تخصصی برای پاسخگویی به مقتضیات رسانه ایی دفاع مقدس دانستند و بیان کردند که محتوای این رادیو شامل :
خانواده در جنگبهداشت در جبهه ها بیان وصیت نامه ی شهیدانموسیقی سرودها و مارش های حماسیمداحی هایی که در جبهه ها خوانده میشدگزارش از جنگصداهای محیطی جبهه هاخاطرات فرمانده ها و بررسی جنگ های صدر اسلام،بود.

ایشان همچنین اشاره ایی به گویندگان و گزارشگران دفاع مقدس نظیر آقایان کریمی علویجه، طبعی، براری، احمدی پور و …داشتند.
آقای خزایی در ادامه با اشاره به این مطلب که؛ غیر از برنامه های رادیو جبهه،برنامه های دیگری نیز در سال های دفاع مقدس ساخته و پخش می شد،ایشان با ذکر برخی از عناوین برنامه ها به اهداف مورد نظر این برنامه ها اشاره داشتند؛
پیام جبهه، برنامه ی مقاومت و پیروزی،برنامه هایی برای سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران که به صورت هفتگی پخش می شد.
سنگرسازان بی سنگر ، در جبهه چه میگذرد، روایت فتح و بررسی رادیو های بیگانه که عکس العمل رادیوهای خارجی مدافع فعالیت های صدام را مورد نقد و بررسی قرار میداد.
آقای خزایی در ادامه اظهار داشتند؛ مرور عملکرد رسانه ی ملی در دوران ۸ سال دفاع مقدس نشان دهنده ی میزان دقت به کار رفته در کسب ظرفیت های خلاق از طریق تعامل با جبهه های نبرد و تبدیل شدن رسانه ی ملی به بازوی اصلی دفاع مقدس در مقاطع حساس جنگ بود که خود فرماندهان جنگ میگفتند رادیو مثل یک لشگر عمل میکند،در آن دوران،همکاران رادیو با جدیت، صداقت و پشتکار مثال زدنی، اداره ی امور برنامه ها و مدیریت برنامه های رسانه را به عهده گرفتند که امیدواریم این الگو برای برنامه سازان جوان فردای ایران،الگوی خوبی باشد .

ایشان از شهدای رسانه یاد کردند که جان خود را در خطوط مقدم جبهه ها از دست دادند.
و در پایان اشاره داشتند؛ رسانه این افتخار را دارد که ۲۱۳ هزار شهید که ۱۶ هزار تن آن ها در شهر ها و ۱۵۵ هزار تن در خطوط مقدم به شهادت رسیدند تقدیم کند.
وی، آمار مجروحین عرصه رسانه در دوران دفاع مقدس را ۳۲۰ هزار تن و تعداد آزادگان را نیز ۴۰ هزار تن اعلام کردند.

 

تجهیزات : سیمرغ هنر صدا

 

WhatsApp Image 2018-10-02 at 19.41.03 WhatsApp Image 2018-10-02 at 19.41.04(1) WhatsApp Image 2018-10-02 at 19.41.04 WhatsApp Image 2018-10-02 at 19.41.05(1) WhatsApp Image 2018-10-02 at 19.41.05 WhatsApp Image 2018-10-02 at 19.41.06(1) WhatsApp Image 2018-10-02 at 19.41.06 WhatsApp Image 2018-10-02 at 19.41.07

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

logo-samandehi