جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار
خانه / مقالات آموزشی / موسیقی امبینت (Ambient)

موسیقی امبینت (Ambient)

سبک Ambient تمرکز خود را روی tone و atmosphere می گذارد و به ساختار موسیقی سنتی و ریتم پای بند نیست. ambient می تواند خیلی ساده و بصری باشد.بر اساس یک نقل قول از یک فرد پیشرو در این سبک، Brian Eno، ” این سبک باید قادر به تطبیق سطوح مختلف گوش دادن باشد بدون اینکه روی یک سطح تمرکز داشته باشد.”
زادگاه این سبک انگلستان است و زمانی این سبک به وجود آمد که ادوات موسیقی مثل Synthesizer ها رواج پیدا کردند.

Robert Fripp و Brian Eno این سبک را در ۱۹۷۲ محبوب ساختند، در حالی که داشتند تکنیک Tape loop را امتحان می کردند. The Orb و Aphex Twin محبوبیت خود را توسط این سبک بدست آوردند. طول آهنگ های این سبک معمولاً طولانی بوده و حتی طول بعضی از آنها به ۵/۱ ساعت می رسد.

تاریخچه موسیقی امبینت

این موسیقی در سال ۱۹۷۰ توسط آزمایش ها و امتحان هایی که بر روی Synthesizer ها انجام می شده، به وجود آمد و Brian Eno نقش اساسی در به وجود آمدن و محبوبیت این سبک دارد. در واقع Background Music و Furniture Music قبل از این زمان ها وجود داشته اما موسیقی Ambient در دهه ۱۹۷۰ توسط ایده های جدید و ساز های جدید مثل Modular Synthesizer ساخته شد. این سبک بر روی حس و جو سازی تمرکز دارد و این کار را توسط Synthesizer ها و Timbre انجام می دهد. همچنین این سبک به علت محدود نبودن، از بسیاری از سبک های دیگر می تواند استفاده کند مانند: Dub,New-age,House,Industrial و … .

این سبک موفقیت زیادی نداشته زیرا مردم آن را خسته کننده می دانستند. با این حال در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ این سبک محبوبیت یافت.

در قرن ۲۰ ام فردی به نام Erik Satie آلبومی به نام Furniture Music ساخت و آن را یک نوع موسیقی پس زمینه نامید که می توان آن را هنگام غذا خوردن پخش کرد تا اینکه بر روی آن تمرکز زیادی کرد. همچنین Brian Eno می گوید که Ambient Music موسیقی است که شنونده می تواند خیلی روی آن تمرکز کند یا اینکه بی سادگی از آن چشم پوشی کند.

همچنین در کنار Brian Eno افراد دیگری مثل Erik Satie و John Cage شروع به ساخت Ambient music کردند. John Cage برای اولین بار عناصر مختلفی را وارد این سبک کرد و بعد از آن Eno هم دست به این کار زد و همانطور که خودش می گوید به دنبال یک قطعه گم شده در این موسیقی بوده. وی با الهام گرفتن از آهنگ He Loved Him Madly از Miles Davis و Teo Macero این قطعه گم شده را پیدا کرد. همچنین هنرمندانی مانند: Wendy Carlos, Mike Oldfield, Jean Michael Jarre, Vangelis, Mikhail Chekalin, Pink Floyd در رشد این سبک و استفاده از آن سهیم بودند.

پیشرفت در دهه ۱۹۹۰

در دهه ۱۹۹۰ هنرمندانی مانند The Orb, Aphex Twins, Seefeel, Irresistible Force باعث پیشرفت این سبک شده و سبک هایی مانند Ambient House, Ambient Techno, IDM را به وجود آوردند.

سبکی به نام Chill-Out هم در انگلستان به وجود آمد. این سبک در اتاق های Chill-Out در Club ها پخش می شده و هدف آن آرام کردن ذهن کسانی بود که از اتاق رقص خارج شده بودند و نیاز به آرامش داشتند.

زیر مجموعه ها

Dark Ambient : این سبک از تلفیق آهنگ های Brian Eno و The Orb برای اولین بار به وجود آمد و مشخصه آن این است که بعضی صدا های تاریک و سیاه در آن استفاده می شود و نبود بعضی صدا های دیگر به آن جو تاریکی می دهند.

Ambient House : نام دیگر آن Acid House بوده و در دهه ۱۹۸۰ به وجود آمده که عناصر موسیقی Ambient را دارد. استفاده از Synth Pads و Four-on-the-floor Beats و Vocal های خاص ambient از ویژگی های این سبک است و معمولاً در آن از دیاتونیک و atonality استفاده نمی شود.

Ambient Industrial : این سبک تلفیقی از ambient و industrial music است. این سبک از ملودی های نا هنجار، وزوز، ناقوس، ریتم های کوبشی و صدا های نا هنجار استفاده می کند.

Space Music : این سبک تلفیقی از ambient و هر عنصر دیگری از تمام سبک ها می باشد. این سبک به سما احساس پرواز کردن و فکر کردن عمیق را می دهد و از صدا های پیچیده استفاده می کند و معمولاً در آن صدای خواننده و ملودی و ریتم کمتر استفاده می شود. استفاده آن بیشتر در فیلم ها و بعضی برنامه های رادیویی و برای آرامش انسان است.

Ambient Dub : تلفیقی از ambient و dub است. King Tubby به همراه هنرمندان جامایکایی در این سبک پیشرو بودند. ویژگی این سبک تلفیقی از deep bass lines و صدا های هارمونیک و layering technique است. هنرمندان موفق این سبک شامل Dreadzone, Higher Intelligence agency, The Orb, Loop Guru, Woob می باشند.

Psybient : کوتاه شده psychedelic ambient است و به نام های ambient goa, psydub, psychill هم شناخته     می شود. این سبک عناصر psychedelic trance, ambient, downtempo, dub, ethnic music, new age را دارد.

نسبت به psytrance تمپو آرام تری دارد ( معمولاً زیر ۱۱۰ bpm ) ، معمولاً ریتم مشخص کمتری دارد و بیس آرام ریتمیک دارد.

Psybient ممکن است از صدا های الکترونیک، ساز های سنتی، تکنیک های صدای قدیمی و عناصر خواندن تخیلی استفاده کند.

این سبک معمولاً در اتاق های chill-out و فستیوال های موسیقی ترنس پخش می شود.

Ambient Trance : همان psybient است منهای صداهای و عناصر و تکنیک های

مهندس سعید روشنی

منبع فناوری مهندسی صدا

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

logo-samandehi