پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار
خانه / برندها / جی بی ال (JBL)

جی بی ال (JBL)

جی بی ال (JBL) کمپانی بلندگوساز مطرح آمریکای در سال ۱۹۴۶ میلادی توسط  (James Bullough Lansing) تاسیس شد.

لانسینگ در ابتدا مدیر کمپانی التک لنسینگ (Altec Lansing) بود, در سال ۱۹۴۱ کمپانی Altec را به آقای James Ling واگذار کرد , و تصمیم به ساخت بلندگوهایی با نام تجاری جی بی ال (JBL) گرفت .

لانسینگ طراح اولین بلندگوهای هورن (HORN) در Altec بود, اولین بلندگوی هورن که برای سالن های نمایش طراحی کرد مدل ” “۷۵W5مربوط به سال ۱۹۳۴ است, که موفق به کسب جایزه Academy Awards شد, این بلندگوی غول پیکر به تنهایی پشت پرده نمایش قرار میگرفت و به علت وضوح صدا و قدرت پرتاب صوت به انتهای سالن صدای متفاوتی را برای تماشاچیان ایجاد می کرد.

مدل محبوب دیگری که لانسینگ تولید کرد بلندگوی مانیتور معروف به Iconic بود . پاسخ فرکانسی این بلندگو بین hz40 تا hz10.000 بود .

جیمز لانسینگ یک مهندس خلاق ولی در دنیای بیزینس یک فرد فوق العاده ضعیف و بی دست و پا بود .

بعد از اینکه شرکت به مخمصه افتاد او در تاریخ ۲۹ سپتامبر سال ۱۹۴۹ شرکت رو ترک کرد بعد از این جریان شرکت بدست بیل توماس افتاد.

در سال ۱۹۶۹ بعد از سال ها موفقیت پی در پی  جی بی ال  ؛ بیل توماس نیز شرکت را بدلایلی به اتحادیه جرویس (که بعدها به نام هارمن شناخته شد) فروخت که توسط دکتر سیدنی هارمن هدایت می شد.

ساخت بلندگوهای مانیتور جی بی ال (JBL) از ۱۹۷۰ کاملاً جدی شد و مدل های بسیار معروفی را تا به امروز تولید کرد است , مدل های ۴۳۱۰ و ۴۳۱۱ در آمریکا , اروپا و ژاپن محبوبیت زیادی پیدا کرد و بیش از ده سال در بهترین استودیوهای جهان مورد استفاده قرار گرفت , این دو مدل به همراه مدل ns-10M یاماها بی شک تا قبل از ورود بلندگوهای دیجیتال محبوب ترین مانیتورینگ های دنیا بودند. بعد از محبوبت این دو مدل به ترتیب مدل های ۴۳۵۰,۴۳۲۵,۴۳۲۰ تولید شد و در چندین استودیوی هالیوود و یکی از معروف ترین استودیوهای ژاپن مورد استفاده قرار گرفت.

بلندگوهای مانیتورینگ جی بی ال (JBL) سالها ۷۰% از استودیوهای جهان را در اختیار داشت.

مدل Paragon اولین بلندگوی یک تکه با امکان پخش صدای استریو فونیک بود.

اولین بلندگوی خانگی جی بی ال (JBL) در سال ۱۹۵۴مدل D30085 Hartsfield بود که هنوز بعضی از کلکسیونر ها این بلندگوی زیبا را در کنار برندهای جدید نگهداری میکنند

سال ۱۹۸۵ جی بی ال (JBL) سری اورست (Everest ) مدل DD55000 را تولید کرد, این بلندگو در زمان خود به دلیل داشتن Sound Stage فوق العاده خیلی معروف شد. تولید سری اورست (Everest ) تا به امروز ادامه داشته است .

تولیدات Audiophile این کمپانی با سری K2 ادامه پیدا کرد, مدل S9500 اولین و تا به امروز محبوب ترین مدل این سری از محصولات جی بی ال (JBL) است , سری Everest و K2 که جزء تولیدات Hi-End این کمپانی بحساب می آید همیشه با آمپلی فایر و سورس Mark Levinson دمو شدن, مدل S9500 هنوز در کنار برندهای مطرح دمو میشود و حرفی برای گفتن دارد. سال ۲۰۰۰ میلادی مدل K2-S9800 و K2-S9800SE را تولید کرد, وزن این بلندگو ۹۰ کیلوگرم است.

جی بی ال (JBL) در سال ۱۹۹۰ اقدام به ساخت بلندگوهای Limited Edition کرد, یکی از معروف ترین مدل هاL250Ti  است, بلندگوی فرکانس بالای L250Ti از تیتانیوم خالص ساخته شده است.

به تازگی جی بی ال (JBL) سری جدید Everest ii از سری محبوب Everest را تولید کرده , مدل DD66000 که در اکثر نمایشگاه های Hi-End اخیر در کنار Mark Levinson حضور داشته و طرفدار زیادی مخصوصاً در ژاپن پیدا کرده است . جی بی ال (JBL)  سری Everest را تا مدل ۸۸۴۸ به ارتفاع کوه اورست ادامه بده؟ واقعاً هم این بلندگو جثه بزرگی دارد ! وزن این بلندگو ۱۴۲ کیلوگرم است.

بیش از ۲۰ سال است ٪۷۵ از بلندگوهای THX سالن های سینما در سراسر دنیا جی بی ال (JBL)  است . جی بی ال (JBL)  بزرگترین تولید کننده بلندگوهای live است و مجهزترین سالن های کنسرت و تئاتر به بلندگوهای جی بی ال (JBL)  مجهز هستند.

بلندگوهای جی بی ال (JBL) در تولیدات خانگی و Hi-End صدای کاملا متفاوت با هم دارند! بلندگوهای خانگی این کمپانی قدرت پخش فرکانس های بالا و پائین بسیار خوبی دارد اما در صدای میدرنج ضعیف هستند! البته نه در همه تولیدات, بی شک بهترین انتخاب برای موزیک های تند و افکت فیلم جی بی ال (JBL) است, بلندگوهای جی بی ال (JBL) معروف هستند باسی  شبیه به بمب دارند! در واقعیت هم اگر با آمپلی فایری ست بشوند که توان درایو بلندگو را داشته باشد باس قوی ایجاد میکنند و فوق العاده در مقابل جریان بالا و پیک های لحظه ای صدا مقام هستند.

اما جی بی ال (JBL) در مدل های Hi-End بلعکس محصولات خانگی صدای موزیکال و Sweet دارد , باس کاملا نرم و کنترل شده با وکال (Vocal ) واقعا عالی به علت استفاده از بلندگوی فرکانس بالای هورن همراه با Soundstageخوب از ویژگی های بلندگوهای کلاس بالای جی بی ال (JBL)است.

در سیستم های سینمایی و HIFI مدل L80 با بلندگوهای فرکانس بالا از جنس تیتانیوم صدای واقعا لذت بخشی دارد , این بلندگو اگر در اتاقی با diffuser های در پشت بلندگو و سقف شنیده بشود صدای Dynamic و با تفکیک خوب در سازها را اجرا میکند, دلیل اینکه باید در اتاقی که مدل L80 شنیده شود از جاذب های مناسب استفاده کرد Active بودن این بلندگو در نواحی مختلف فرکانسی هست, شاید کمی در شرایط بد آکوستیک صدا فوروارد شود؟ که باز به کامپوننت ها و کابل هم بستگی دارد. L80 صدای Emotional دارد و میشود با موسیقی ارتباط برقرار کرد.

سری های Hi-End مثل Everest ii و K2-S9500 برای رکورد های زنده که در آنها از سازهای بادی همراه با سازهای زهی استفاده شده با Vocal بم بالا انتخاب اول کسانی است که به موزیک اپرا علاقه دارند, واقعا اجرای درست یک اپرا با رکورد عالی مخصوصا رکوردهای آلمان برای هر بلندگوی امکان پذیر نیست, تو این بلندگوهای رایج اگر ولوم صدا کمی بالا برود صدا به نویز تبدیل میشود تا صدای درست.

اگر جی بی ال (JBL)در بلندگوهای  Audiophile آنچنان امکان رقابت با برندهای مطرح دیگر را نداشته باشد؟ در ساخت بلندگوهای THX و پخش live واقعا بی رقیب است.

سال ۲۰۰۱ در نمایشگاه محصولات Hi-End  سالن اختصاصی جی بی ال (JBL) قسمتی از سالن به یک مجموع کامل از آمپلی فایر ,پروسسور و بلندگوهای THX اختصاص داده شده بود, به علت حجم صدا نمیشد کسی داخل این مجموعه قرار بگیرد به همین دلیل کنترل این مجموعه دقیقا روبروی محل قرار گیری بلندگوها بود, هر کدام از ساب ووفرها دو تا ووفر ۱۸ اینچ داشت, در سیستم های THX از دو ساب در سمت راست و چپ پرده نمایش استفاده میشد, از کل مجموعه ساب ووفرها و یک جفت بلندگوی   ScreenArray Three-Way  آن هم با دو ووفرهای ۱۸ اینچی و ارتفاع نزدیک به ۲٫۵ متر تو مدار بود, با طناب یک فاصله ای از بلندگوها ایجاد کرده بودند و کمتر از یک دقیقه صدا گرفته میشد و در فواصل زمانی حدود یک ساعت یک بار چون کل سالن جم میشدن جلوی این مجموعه و همه غرفه ها خالی میشد! جمعیت چندین ردیف را پشت سر هم تشکیل میداد, زمانی که ولوم صدا را زیاد میکردند دقیقا مثل فیلم ده فرمان که دریا شکافته میشه جمعیت از وسط باز میشد و به کنار میرفت! باور نمیکنید شدت و حجم صدا تا چه اندازه زیاد بود! از یک دقیقه ای که از این مجموعه صدا گرفته میشد کمتر از ۳۰ ثانیه ولوم روی ۴/۳ بود! واقعا اگر بیشتر از ۱دقیقه میشد جلوی این شدت صدا دوام آورد قسمتی از شنوایی از دست میرفت ! آقای که مسئول تست صدا بود میگفت اینجا تونل وحشت سالن جی بی ال (JBL) هست.

در آخر باید گفت محصولات خانگی جی بی ال (JBL) برای دوستانی که به موزیک های تند و با ولوم بالا علاقه دارند انتخاب مناسبی است, و به همه دوستانی که دنبال بلندگوی برای سیستم سینمایی با آمپلی فایر پرقدرت هستند مدل های مجهز به Horn را پیشنهاد میکنم برای تجربه هیجان واقعی در صدای سینمایی

96

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

logo-samandehi