جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار
خانه / آموزش صدابرداری تلویزیونی / صدابرداری پرتابل ویدئو

صدابرداری پرتابل ویدئو

 صدابرداری پرتابل ویدئو

اغلب دوربین های حرفه ای ویدئویی همچوم بتاکم و دی وی کم دارای دو ورودی صدا هستند که به وسیله جکهای XLR (کانن) به میکرفون یا میکسر صدا متصل می شوند.معمولا در نزدیکی ورودی های صدا از یک کلید سلکتوری دو حالته برای تعیین سطح ورودی استفاده می شود اگر این کلید در حالت MIC باشد بدین معنی است که می توان یک میکرفون را بوسیله سیم رابط به آن متصل نمود و علاوه بر این تغذیه فانتوم نیز برای کار با میکرفونهای خازنی مهیا است که می توان آن را انتخاب کرد. در صورتی که اگر کلید فوق در حالت LINE باشد دوربین برای پذیرش سیگنال صدا سطح بالا آماده است.این حالت هنگام استفاده از میکسر صدای پرتابل و یا ضبط صوت ناگرا(بعنوان میکسر صدا) مورد استفاده قرار می گیرد.مهمترین نکته در این قسمت انتخاب مناسب حالت کلید با توجه به نیاز است.
دوربین های ویدئویی همچنین دارای دو خروجی صدا هستند که با Audio out‌مشخص گردیده اند.این خروجی ها صدای ضبط شده روی نوار ویدئویی را برای استفاده در دسترس قرار می دهند و به آنها صدای Playback‌می گویند که می توان آنها را به یک آمپلی فایر و یا به ورودی صدای مونیتورهای ویدئویی متصل کرده و صدای ضبط شده را باز شنوایی کرد.علاوه بر خروجی های فوق یک خروجی نیز برای اتصال هدفون وجود دارد.این خروجی علاوه بر پخش صدای ضبط شده بر روی نوار صدای در حال ضبط را نیز پخش می نماید.بنابراین چنانچه هنگام ضبط هدفون به آن متصل باشد صدابردار می تواند نسبت به کیفیت و کمیت صدای ضبط شده نظارت لازم را به عمل آورد.
معمولا در سمت چپ دوربین های ویدئویی دو ولوم کوچک برای کنترل سطح صدای در حال ضبط وجود دارد. این در حالتی است که کلید کنترل سطح صدا بطور خودکار انجام می گیرد.که در ضبط صدای حرفه ای بکار نمی رود.زیرا با کاهش سطح صدای منبع بهره تقویت کننده افزایش یافته و بنابراین سطح صدای محیط یا آمبیانس بسیار بالا می رود.تنها حسن استفاده از حالت auto ‌ امکان ممانعت از بروز اعوجاج یا Distortion در شرایطی است که سطح صدای منبع همیشه بالاست و یا صدای ضبط شده چندان اهمیت ندارد.
اغلب دوربین های مدرن ویدئویی دارای یک بلندگوی کوچک در درون خود هستند که در هنگام بازبینی و بازشنوایی تصویر و صدای ضبط شده فعال می گردد.سطح این صدا معمولا به وسیله ولوم کوچکی قابل کنترل است .با اتصال هدفون به دوربین صدای این بلندگو خود به خود قطع میگردد.در برخی دوربین ها کلیدی با دو حالت CAMو REAR وجود دارد. اگر این کلید در حالت CAM باشد بدین معنی است که دوربین از میکرفون داخلی خود برای ضبط صدا بهره می برد.در حالی که اگر کلید فوق در حالت REAR باشد دوربین ویدئو باید صدا را از طریق اتصال میکرفون و یا خروجی یک میکسر به جکهای ورودی صدا دریافت نماید.
بنابراین در کارهای حرفه ای ضبط صدا اغلب این کلید باید در حالت REAR باشد.
کلید دیگری که اغلب دوربین های ویدئویی موجود است کلید سه حالتی Monitor است. که صدای یکی از کانالهای یک یا دو یا ترکیبی(MIX) از آنها را پخش می کند. در دوربین های دی وی کم از میترهای dBFS برای نمایش سطح صدا استفاده می شود.در این میترها حداکثر سطح مجاز صدا ۰dB می باشد و به هیچ عنوان حتی برای لحظاتی بسیار کوتاه نباید سطح صدا بالاتر از آن برود.زیرا در این صورت صدای ضبط شده دچار اعوجاج(Distortion) می شود.برای مقایسه اینگونه میترها با vu‌ میتر باید متذکر شد که در برخی از آنها عدد صفر vu میتر برابر با ۲۰ dbfs- و در بعضی دیگر -۱۸ و یا -۱۲‌ است.به هر حال متناسب با هر یک از حالات فوق باید سطح صدای سیگنال مرجع ovu با فرکانس یک کیلوهرتزرا با آن تنظیم نمود.و صدا را با این فرض که عدد صفر vu میتر برابر با یکی از ارقام فوق است ضبط نمود.در کارهای حرفه ای پس از انجام تنظیم اولیه خروجی سیگنال مرجع(میل هرتز) میکس صدای پرتابل که همانا صفر vu می باشد با یکی از ارقام فوق (متناسب با نوع دوربین و عدد توصیه شده برای آن) تمامی تغییرات

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

logo-samandehi