شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار
خانه / باغ موزه قصر / نمایش مستند “دریای پارس”در باغ موزه قصر

نمایش مستند “دریای پارس”در باغ موزه قصر

نمایش مستند

“دریای پارس” به کارگردانی منوچهر طیاب مستندساز باسابقه کشورمان در باغ موزه قصر به نمایش در می آید.

این مستند روز سه شنبه ۱۰ آذر ماه و از ساعت ۱۸ با حضور منوچهر طیاب در سالن فرخی یزدی باغ موزه قصر به نمایش در می آید .

فیلم مستند “دریای پارس” موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی، تاریخ تمدن و فرهنگ های گوناگون منطقه خلیج فارس و دریای عمان را به تصویر می کشد.

این مستند با نام «خلیج فارس» آغاز می شود و با نمایش پی در پی نقشه های کهنی که از دیرباز مانده اند، از جغرافیدانان غربی و مسلمان، بر اصالت این نام صحه میگذارد. سپس سفر خود را از جلگه خوزستان آغاز میکند و به گشت و گذاری گسترده در جزیره های گوناگونِ ایرانی میپردازد.
مراسم عاشورای بوشهر، لنج سازی، معابد پالمیری خارک، فجایعی که اروپاییان، دزدان دریایی انگلیس و غیره در این مناطق به بار آورده اند، چگونگی باز پس گیریِ هرمز از پرتقالیها در کنار انیمشنهایی قوی که کمتر در فیلمهای ایرانی شاهدش هستیم، از جمله مواردی است که در این فیلم نمایش داده میشود.

منوچهر طیاب متولد ۱۳۱۶ تهران مستندساز، نویسنده و منتقد ایرانی، دانش‌آموخته‌ رشته‌ی معماری از دانشگاه فنی وین و تحصیل‌کرده‌ رشته‌ کارگردانی سینما و تلویزیون و طراحی صحنه از دانشکده‌ سینمایی آکادمی دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی وین است. طیاب فیلم‌سازی خود را با کارگردانی فیلمی درباره‌ سفال‌های قدیمی ایران آغاز کرد. وی تاکنون بیش از ۹۰ فیلم مستند و آموزشی ساخته است.
از جمله آثار مستند او می‌توان به البرز، زاگرس گهواره تمدنی کهن، نقاشی ایران، دروازه ملکوت، وانگه روان جهان گله کرد و… اشاره کرد.

صدابرار : مهندس امیر نویدی

دستیار: حسین آزادپور

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

logo-samandehi