شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار
خانه / آموزش صدابرداری سینمایی / آموزش صدابرداری سینمایی

آموزش صدابرداری سینمایی

65

پنج توصیه برای صدابرداری سر صحنه

وقتی قرار است فیلمی بسازید باید فکر خیلی چیزها را بکنید؛ لوکیشن، تجهیزات، بازیگران، بودجه و … . این فهرست تمام نشدنی همینطور ادامه دارد. وقتی این همه مشغله کاری وجود دارد، بعضی چیزهای کوچک از زیر دستتان در می روند، و زمانی متوجهشان می شوید که دیگر مراحل تولید کار تمام شده و حالا در مرحله پس از تولید این چیزهای کوچک فراموش شده مشکلاتی را ایجاد می کنند. یکی از آنها صداست، که اغلب به آن بی توجهی می شود اما اگر خوب انجام نگیرد می تواند واقعا به فیلم صدمه بزند. امروز می خواهیم چند نکته را در مورد صدابرداری سر صحنه برایتان روشن کنیم، تا با رعایت آنها بتوانید صدای خوبی ضبط کنید.

 . برنامه ریزی

خب بیایید فکر کنیم شما برای گرفتن سکانس اکشن فیلمتان یک لوکیشن عالی در حوالی شهر پیدا کرده اید که آن خشونت و تیرگی که مد نظرتان هست را به خوبی منتقل می کند. اما آیا وقتی این لوکیشن را انتخاب می کردید، به صداهایی که از محیط اطراف به گوش می رسند، توجه کردید؟ فکر کنید، برنامه ریزی کنید، و به صداهای محیطی توجه کنید. سوالاتی از خودتان بپرسید مثل این: آیا این مکان در مسیر عبور هواپیماها قرار دارد؟ آیا این اطراف کار ساختمانی یا راهسازی یا غیره انجام می شود؟ آیا اینجا در ساعت خاصی از روز سر و صدا وجود دارد؟ با پیدا کردن جواب این سوالات می توانید برای ساعت های فیلمبرداری برنامه ریزی کنید، یا ببینید این محل اصلا به درد کارتان می خورد یا نه.

اگر با وجود سر و صدا باز هم یک لوکیشن را می خواهید، آن وقت باید راه دیگری بیندیشید. ببینید کدام بخش از فیلم را باید حتما در سکوت فیلمبرداری کنید و کدام بخش را می توانید با وجود سر و صدا درست از کار در بیاورید. به این ترتیب فقط کافی است تمرکز خود را روی بخش اول بگذارید، و برای صداهایی که در پس از تولید امکان جایگزینی آنها هست، یا موزیک روی آنها را می گیرد، وقت تلف نکنید. پس برنامه ریزی مهم ترین مسئله است!

 . اولویت با دیالوگ است

یادتان باشد که دیالوگ در اولویت قرار دارد و باید تا جایی که ممکن است با وضوح کامل ضبط شود. چرا؟ چون شما نمی توانید صحنه هایی که دیالوگ دارند را بعدا در فرصت مناسب دوباره ضبط کنید، علاوه بر اینکه هزینه کار زیاد می شود، جمع کردن دوباره بازیگرها هم کار سختی است. و با اینکه می توانید مثلا بازیگرها را بعدا به استودیو دعوت کنید تا دیالوگ ها را مجددا بگویند و سکانس را صداگذاری کنید، خود این کار باز هم پرهزینه است، هم بازیگرها بعد از اتمام فیلمبرداری به سختی راضی به آن می شوند، و اگر هم راضی شوند ممکن است نتوانند دیالوگ را در استودیو به خوبی از کار در بیاورند.

sound-tip-photo1

نکته دیگر اینکه اگر فیلمتان مستند باشد، کار حتی از این هم سخت تر می شود و عملا فقط یک فرصت در اختیار دارید تا همه چیز را درست در آورید. چون نمی توانید نابازیگرها را راضی کنید دوباره صحنه را تکرار کنند. یادتان باشد، درست است که نرم افزارهایی وجود دارند سر و صدای پس زمینه را حذف می کنند، اما نتیجه آن خیلی هم عالی نمی شود، و حتی روی صدای انسان هم به طور قابل توجهی تأثیر می گذارند. پس بهتر است کار را در همان لوکیشن تمام کنید.

 . محل میکروفون

وضوح صدا تا حد زیادی به محل قرار گرفتن میکروفون بستگی دارد. هر چه میکروفون به سوژه نزدیک تر باشد، وضوح صدا بیشتر می شود. در مقابل، هر چه فاصله میکروفون از سوژه بیشتر شود، سر و صدای پس زمینه بیشتر می شود.

حال مثلا فکر کنید شما صدای سوژه را با کمی فاصله ضبط کرده اید، و بعد در مرحله میکس صدا تصمیم می گیرید که صدای او کمی نزدیک تر به نظر برسد. همین که صدای دیالوگ را بالا ببرید می بینید که صدای محیط هم با آن زیادتر می شود. پس اگر میکروفون را در فاصله دورتر قرار داده باشید، نمی توانید کاری کنید که صدای سوژه نزدیک تر به نظر برسد.

sound-tip-photo2

فراموش نکنید، اگر می خواهید صدای کسی یا چیزی از جهت خاصی به گوش برسد (مثلا چپ یا راست قاب) به راحتی می توانید آن را در نرم افزار تنظیم کنید و نیازی نیست زمان صدابرداری در لوکیشن نگران این موضوع باشید. تنها چیزی که در لوکیشن مهم است وضوح صداست.

 . جلوه های صوتی و اصوات محیطی

بعضی اوقات می توانید جلوه های صوتی مثل صدای ضربه، شر شر آب، یا خش خش لباس ها را سر صحنه ضبط کنید. اما یادتان باشد که این صداها را جدا از صدای فیلم و به خصوص دیالوگ بگیرید. صدای پا گاهی می تواند دیالوگ را خراب کند، پس باید مراقب آن باشید، به خصوص زمانی که کاراکترهای شما در حال قدم برداشتن و صحبت کردن هستند.

sound-tip-photo3

و بالاخره یادتان باشد آنچه که مهم است، قصه فیلم است. مراقب صداهای پس زمینه باشید و اینکه در میکس نهایی چطور روی قصه فیلم تأثیر می گذارند. مثلا شاید شما سکانسی را در روز فیلمبرداری کرده باشید، اما می خواهید وانمود کنید که این اتفاقات در شب رخ داده اند. در این صورت نباید اجازه دهید صدای پرنده ها در پس زمینه این ذهنیت را خراب کند!

 . برای صدای فیلمتان ارزش قائل شوید

صدا یکی از آن فاکتورهایی است که تفاوت بین یک فیلم حرفه ای و یک فیلم نازل را مشخص می کند. سر و صدای پس زمینه و دیالوگ های ناواضح مربوط به فیلم های خانوادگی شماست، نه سینما. پس اینکه تمام بودجه تان را صرف خرید یک دوربین رده بالا کنید و صدای فیلم را نادیده بگیرید، یک اشتباه بزرگ است. بهترین کاری که می توانید بکنید این است که یک صدابردار حرفه ای استخدام کنید تا صدای خوبی سر صحنه بگیرد و شما را از کار طاقت فرسا برای به وضوح رساندن صدا در مراحل پس از تولید نجات دهد.

و در نهایت به یاد داشته باشید که آنچه مخاطب می شنود ۵۰ درصد تجربه او از تماشای فیلم را تشکیل می دهد. صدای فیلم چیز کمی نیست که بخواهید بعدا به آن فکر کنید؛ نصف فیلم صدای آن است. پس از قبل برنامه ریزی کنید، ببینید به چه صداهایی نیاز دارید و چطور می توانید به آنها دست پیدا کنید، و به هیچ وجه تأثیر آن را بر روی فیلمتان دست کم نگیرید.

منبع: videoandfilmmaker

95

میکروفون های یقه ای (Lavalier) یا مینیاتوری در عین کوچکی خود، صدایی با فرکانس بسیار خوب تولید می کنند. اندازه این میکروفون ها آنها را برای مواقعی ایده آل می سازد که شما کسی را ندارید بوم را برایتان نگهدارد یا در شرایطی هستید که استفاده از تجهیزات صدابرداری برایتان سخت است. بیشتر اوقات که از میکروفون های یقه ای استفاده میکنیم، سعی می کنیم به نحوی آن را مخفی کنیم تا در قاب دوربین پیدا نباشد. در مخفی کردن میکروفون باید دقت زیادی به خرج دهید که هم بتوانید صدای واضحی تولید کنید و هم از مالش میکروفون به سطوح مختلف و ایجاد صدای خش خش و خراب شدن صدای فیلمتان جلوگیری کنید. «ایزی هایمن» متخصص در ضبط صدا و فیلم های ویدیویی، هفت روش را برای مخفی کردن میکروفون های یقه ای به ما نشان می دهد و نکات جالبی را گوشزد می کند. یکی از روش های او برای ثابت نگه داشتن میکروفون، قرار دادن آن بین دو مثلث ساخته شده از نوار چسب است که روش جالب و ارزان قیمتی است. گرچه ابزارهای مخصوصی هم برای این کار ساخته شده اند، البته اگر بتوانید آنها را پیدا کنید. مثل محفظه های invisiLav ساخته شرکت Rode یا پد چسب های دو رو برای مخفی کردن میکروفون های یقه ای .

۲ نظر

  1. سیمرغ هنر صدا
    سیمرغ هنر صدا

    سپاس دوست گرامی

  2. سیمرغ هنر صدا

    سلام دوست گرامی
    پیگیر باشید اطلاع رسانی میشود

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

logo-samandehi