دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار
خانه / باغ موزه قصر / استقبال گردشگران نوروزی از باغ موزه قصر ( ۹۸ )

استقبال گردشگران نوروزی از باغ موزه قصر ( ۹۸ )

استقبال گردشگران نوروزی از باغ موزه قصر

همزمان با فرا رسیدن سال جدید و ایام تعطیلات نوروزی موزه های باغ موزه قصر با استقبال گردشگران نوروزی همراه شده است.

فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۱۷۷ ه.ش. در سال دوم سلطنت خود فرمان داد تا بیرون از تهران قصری برایش بسازند. محل قصر در جایی انتخاب شد که در آن زمان به اراضی خرم‌آباد معروف بود. آن محل در آن هنگام در دره ماهور بود، لذا ناگزیر شدند بعضی از قسمت‌ها را بتراشند و قسمت‌های دیگر را پر کنند. آنگاه در آنجا یک عمارت بزرگ شامل بیرونی، اندرونی، کلاه فرنگی و استخر بنا کردند.

این قصر به تدریج از دوره ناصرالدین‌شاه با کم‌توجهی از رونق اولیه افتاد. ناصرالدین‌شاه امر کرد که فوج قزاق اردوی سالانه خود را در این محوطه برپا کند که این شروع کاربری نظامی این منطقه بود. در دوره مظفرالدین شاه باغ قصر قجر به دست اداره ژاندارمری افتاد، باغ به تدریج کاربری خود را از دست داد و قصر نیز متروکه و به ویرانه تبدیل شد.

بخش‌های زیادی از قصر قاجار در سال ۱۲۸۴ ه.ش. بر اثر بارش شدید باران و وقوع سیل، تخریب شد. با این حال بقایای ساختمان قصر قاجار تا ۱۳۳۷ ه.ش باقی بود. حدود صد و سی سال بعد از ساخته‌شدن قصر قاجار، شالوده‌های نخستین زندان نوین ایران بر پای ویرانه‌های قصر و زمین‌های پایین‌دست آن بنا نهاده شد تا از آبان ماه سال ۱۳۰۸ هجری شمسی نام «زندان قصر» را به خود گیرد.

این مجموعه با پیروزی انقلاب اسلامی، بر اساس برنامه‌های توسعه فرهنگی شهر تهران در آبان ماه ۱۳۹۱ به نام «باغ‌موزه قصر» افتتاح شد تا روایتگر بخشی از تاریخ و فرهنگ دو سده گذشته این سرزمین باشد. یکی از بخش‌های اصلی این مجموعه «موزه تاریخ انقلاب اسلامی ایران» است. این موزه تصویری از مبارزات مردم در دوران پهلوی و بخش دیگر «موزه زندان» است که هم بازسازی عینی فضای زندان از اتفاقاتی است که در دوره رژیم پهلوی افتاد و هم محلی برای تصویربرداری آثار سینمایی و تلویزیونی.

از دیگر بخش‌های این باغ‌موزه می‌توان به مسجد، زورخانه قصر، باغ‌های ایرانی، نگارخانه، کافه هاو بازارچه محصولات هنری و صنایع دستی اشاره کرد.

علاقمندان جهت بازدید از باغ موزه قصرمی توانند در ایام نوروز همه روزه به جز ۱۳ فروردین ماه از ساعت ۹ الی ۱۸ به نشانی انتهای خیابان مطهری، خیابان شهدای ناجا، میدان پلیس مراجعه نمایند.

تجهیزات : سیمرغ هنر صدا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

logo-samandehi