شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار
خانه / آموزش صدابرداری رادیو یی / آموزش کار با پاورمیکسر دایناکورد سری جدید ۳-۱۰۰۰ Dynacord

آموزش کار با پاورمیکسر دایناکورد سری جدید ۳-۱۰۰۰ Dynacord

برند خوشنام Dynacord به همراه دیگر شرکت‌هایی مانند Elevtro-Voice از زیرمجموعه‌های گروه تجاری بوش آلمان به حساب می‌آیند. محصولات شرکت دایناکورد که کارخانه اصلی آن در کشور آلمان واقع است، به طور کلی شامل باند‌ها، میسکر و پاور‌میکسرها، پاورها، کنترلر‌های صدا، سیستم‌های پیج و مسیجینگ می‌شود. البته این شرکت تولیدات جانبی مانند باطری و نرم افزار برای تجهیزات نیز دارد.

مدتها بود در ایران، پاورمیکسر‌های ایتالیایی مونتاربو، جزو حرفه‌ای ترین سیستم‌های صوت در هیئت‌ها محسوب می‌شدند. در اثر گذشت زمان با ورود دایناکورد به بازار، مونتاربو‌ها فراموش شدند. تا جایی که هم اکنون به راحتی می‌توان گفت دایناکورد محبوبترین دستگاه در بین بسیاری از صدابرداران نیمه حرفه‌ای است که در هیئت‌ها مشغول به خدمت هستند. و به نظر بسیاری از دوستان، دایناکورد پادشاه تمام سیستم‌های صوتی است!

بزرگترین نقطه قوت این پاور میکسرها را می‌توان خوشدستی، سهولت در آموزش، امکانات نسبتا خوب در مانیتورینگ صدا، بهره‌گیری از افکتوری که کارآیی خوبی از خود در هیئت به نمایش گذاشته و نهایتا جمع و جور بودن آن دانست.

در حال حاضر می توان گفت این پاورمیکسر ، در مقایسه با پاور‌های میکسرهای موجود در بازار، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای هیئتی‌ها است.

شرکت دایناکورد علاوه بر پاورمیکسرها که Power mate و با نام اختصاری PM شناخته می‌شوند، میکسرهای بدون پاورآمپیلی فایر هم تولید میکند که به CMS معروف هستند. این تولیدات در دو سری تولید گردیده اند، ۱-سری قدیمی دایناکورد که به سری ۲ معروف هستند

۲- سری جدید دایناکورد که سری ۳ نام دارد و در این مطالب در مورد این سری از دستگاه‌های دایناکور صحبت خواهیم کرد.

سری قدیم و جدید دستگاه‌های دایناکورد تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند. که مهمترین آنها را میتوان بهینه شدن افکتور دستگاه، تنوع بیشتر خروجی‌ها و دیجیتال شدن پاور آن در مدل جدید دانست. همچنین وزن آن به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. بالا رفتن قابلیت‌های افکتور این دستگاه تا حد زیادی نیاز شما را به یک دستگاه افکتور جداگانه مرتفع می‌کند (البته اگر زیاد سخت گیر نباشید!)

پاور این دستگاه گرچه قدرتمندتر از پیش گشته است، توان آن به ۱۰۰۰وات افزایش یافته و از حالت ترانس به پاور سوئیچینگ ارتقاع پیدا کرده است اما خیلی از کاربران معتقدند که پاورهای قدیمی دایناکور بسیار پایدارتر و قابل اعتماد تر بودند.

میکسرها و پاورمیکسرهای دایناکورد چهار مدل اصلی دارند که به ترتیب عبارتنداز: مدل ۶۰۰، مدل ۱۰۰۰، مدل ۱۶۰۰ و مدل ۲۲۰۰٫ این مدلها تفاوت‌های جزئی زیادی با یکدیگر دارند اما اصلی تفاوت آنها در تعداد ورودی هر کدام از این مدلهاست که از روی شماره مدل‌ آنها می‌توان فهمید که چه تفاوتی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال مدل ۶۰۰ شش ورودی میکروفون دارد. مدل ۱۰۰۰ دارای ۱۰ ورودی میکرووفن است و ۱۶۰۰ درای ۱۶ ورودی و ۲۲۰۰ دارای ۲۲ خط میکروفون می‌باشد.

پاور میکسرهای دایناکورد ۶۰۰، ۱۰۰۰ و ۲۲۰۰ به ترتیب دارای ۸، ۱۰ و ۲۲ ماژول ورودی هستند. در زیر به بررسی قسمت‌های ورودی این ماژول‌ها می‌پردازیم

۱- Mic input – ورودی میکروفون: به میکسرهای دایناکورد، می‌توان انواع میکروفون‌های کندانسور و یا داینامیک را به وسیله‌ی کانکتور XLR (کنونی) متصل نمود. (روش ساخت و اتصال صحیح کانکتور‌های “کنونی” در قسمت اتصالات توضیح داده شده است) در صورت استفاده از میکروفون‌های کندانسور باید منبع تغذیه فانتوم پاور که ۴۸ ولت برق به میکروفون ارسال میکند را روشن نمود. در دستگاه دایناکورد برای هر ۶ ورودی میکروفون یک سوئیچ فانتوم پاور قرار داده شده است. دقت نمایید در صورتی که از میکروفون‌های داینامیک استفاده می‌کنید، به هیچ وجه دکمه فانتوم روشن نباشد. زیرا در صورت وجود اتصال بدنه در میکرفون، ممکن است میکروفون شما به شدت آسیب ببیند.

۲-Line Input – ورودی لاین: یک ورودی متقارن و سطح سیگنال لاین می‌باشد. (سیگنال‌های متقارن و نامتقارن در قسمت اتصالات توضیح داده شده است) سطح سیگنال لاین، از سیگنال میکروفون‌ها قوی‌تر و از سیگنال لوداسپیکر‌ها پایین‌تر است. به عنوان مثال خروجی انواع پخش کننده‌های صوت، مانند MP3 Player، CD Player و تلفن‌های همراه سطح خط لاین محسوب می‌گردند و شما می‌توانید برای اتصال این دستگاه‌ها به پاور میکسرتان از ورودی Line استفاده نمایید. این ورودی می‌تواند سیگنال‌هایی با شدت حداقل -۴۰dBu و حداکثر +۴۳dBu را پذیرا باشد.

ضمنا شما می‌توانید برای اتصال دو میسکر یا پاور میکسر به یدگیر نیز از این ورودی استفاده نمایید. برای این کار کافی است که یک کابل از یکی از خروجی‌ها با سطح خط لاین از میکسر اولتان به یکی از ورودی‌های لاین میکسر دوم متصل نمایید. دقت نمایید که کابل بر روی میکسر اول، به یکی از خروجی‌های لاین مانند خروجی‌های Master متصل شود. به هیچ وجه، خروجی باندهای یکی دستگاه را به ورودی لاین یک دستگاه دیگر متصل ننمایید!

نکته: وقتی به ورودی میکروفون ماژولی، میکرفون متصل است از ورودی لاین آن ماژول استفاده نکنید.

۳- Insert – ورودی – خروجی همزمان اینسرت هنگامی استفاده می‌شود که اپراتور بخواد برای هر ورودی از یک وسیله کمکی، مانند کمپرسور و یا افکتور و … استفاده کند.

به دلیل کاربرد بسیار کم این قسمت، از توضیح آن صرف نظر می‌کنیم.

۴- Gain: گین یا ضریب تقویت شدت سیگنال ورودی ماژول (از طرف میکروفون و لاین) به وسیله ولوم چرخشی Gain تنظیم می‌گردد. افزایش ولوم گین این امکان را به شما میدهد که با تقویت بیشتر صدای ورودی از میکروفون، حساسیت میکروفون نسبت به صداهای اطراف را افزایش دهید. گاهی ممکن است به نظر برسد که این افزایش حساسیت منجر به بازتر و شفاف تر شدن صدای میکروفون می‌شود اما باید در نظر گرفت که بالابردن بیش از حد Gain احتمال وقوع فیدبک و هم چنین دیستورت شدن صدا در پیش تقویت کننده میکسر را افزایش می‌دهد.

گاهی برخی سخنرانان با صدای کم و فاصله زیاد از میکروفون صحبت می‌کنند، در این مواقع زیادکردن gain می‌تواند به شما در ضعف شدت صدا کمک کند. ضمن اینکه بالا بردن گین موجب زیاد شدن نسبت سیگنال به نویز نیز میگردد.

از طرف نیز برخی مداحان هنگام خواندن با صدای بلند، میکروفون را نیز به دهانشان می‌چسبانند در این موارد بهتر است تا حد امکان Gain را کم نمایید تا از پایین آمدن کیفیت صدا جلوگیری شود.

تجهیزات : سیمرغ هنر صدا

آموزش-کار-با-پاورمیکسر-دایناکورد-سری-جدید-3-1000-dynacord-قسمت-اول

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

logo-samandehi