شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار
خانه / مقالات آموزشی / فیلتر سر و صدا

فیلتر سر و صدا

 

سر و صدا یک صدای نامطلوب است (برای مثال، صدای دستگاه، آهنگ های صوتی، صدای انفجار یا ضربه، موسیقی با دسیبل بالا، صدای سخنرانی خیلی بلند) که ممکن است منجر به اختلالات شنوایی یا سایر آسیب ها به سلامت افراد شود. از دست دادن شنوایی ناشی از سر و صدا در صدر آمار اختلالات شغلی قرار دارد. سر و صدای شدید در محیط کار می تواند بر شنوایی افراد اثر بگذارد. در آلمان حدود ۵ میلیون نفر از کارکنان در معرض سر و صدا قرار دارند که آنها را در خطر اختلالات شنوایی قرار می دهد.

اثرات در معرض سر و صدای  زیاد بودن بر سلامت

سر و صدای زیاد و بلند مانند موسیقی با دسیبل بالا یا صدای ترافیک بلند موجب افسردگی موها در سلول های مو می شود. این موها صدا را با اثر کمتری هدایت می کنند، حداقل تا زمانی که به وضعیت قبلی خود برگردند. صدای انفجار، یا سالها صدای مداوم در محیط کار میتواند موجب افتادن یا شکستگی این موها با هم شود. نتیجه این می شود که شنوایی بطور جبران ناپذیری از دست می رود زیرا این موها دیگر رشد نمی کنند.

شنوایی یکی از منابع اصلی داده های حسی مغز است. سر و صدای نامطلوب موجب ناراحتی ما می شود. در نتیجه ما دچار حواس پرتی، خستگی، کاهش ظرفیت کار کردن به دلیل از دست دادن قدرت بدنی، تمرکز و نوعی ناتوانی در برقراری ارتباط بیانی می شویم. سخت شنیدن قابل درمان نیست. سمعک فقط بهبود محدودی ایجاد می کند. این است که اهمیت توجه به سر و صدا و محافظت در برابر آن را بیشتر نشان می دهد.

آیین نامه ها و میزان در معرض کار بودن

برای اندازه گیری میزان صدا، از فیلتری برای شبیه سازی واکنش شنوایی افراد استفاده می شود. این فیلتر “فیلتر A ” نامیده می شود. شدت صدا بطور معمول با دسیبل dB(A) اندازه گیری می شود. در فوریه ۲۰۰۳ پارلمان اروپا و انجمن اروپا بخشنامه EC 2003/10/EC را منتشر کرد که محدودیت در معرض سر و صدا قرار گرفتن کارگران را مشخص می کند. مانند بخشنامه های قبلی تأکید این بخشنامه جدید هم دسترسی به کاهش سر و صدای فنی است.

در آلمان برای اجرای این بخشنامه در بخشنامه محافظت از کارهای دارای لرزش و سر و صدا، بین این دو میزان برای سطح روزانه در معرض قرار گرفتن تفاوت در نظر می گیرند: میزان پایین ۸۰ dB(A) و میزان بالای ۸۵ dB(A).

اقدامات پیشگیرانه

زمانی که سطح سر و صدا از میزان پایین در معرض کار بودن آن بالاتر می رود کارفرما باید محافظ های شنوایی تهیه کند. با اینحال استفاده اجباری از این تجهیزات زمانی باید در نظر گرفته شودکه به میزان بالای در معرض کار بودن رسیده باشد یا از آن بیشتر باشد. کارگران باید در محیط های پر سر و صدا از این محافظ های شنوایی استفاده کنند، که باید بطور صریح نیز عنوان شود. منبع اصلی سر و صدا در محیط کار دستگاه ها هستند. برای همین کاهش سر و صدا “در منبع”، برای مثال همین دستگاه ها،عامل اصلی در کنترل سر و صدا محسوب می شود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

logo-samandehi