جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار
خانه / آموزش صدابرداری اجرای زنده / آموزش صدابرداری زنده موسیقی

آموزش صدابرداری زنده موسیقی

54

فن صدابرداری اجرای زنده (Live)

یکی از مهم ترین شاخه های علوم صدابرداری، صدابرداری اجرای زنده می باشد .وسعت گستره کاربرد این رشته از یک سو و کمبود شدید فن ورز ماهر در این رشته از سوی دیگر، چنان است که هنر جو پس از طی این دوره به راحتی قادر خواهد بود که به عنوان صدابردار در مراکز مطرح صدابرداری اشتغال یابد. آموزش عملی و کارگاهی این دوره در کارگاه های کاملاً حرفه ای و سالن های بزرگ همایش و کنسرت برگزار خواهد شد. پس از طی این دوره هنر جو به مهارت های زیر دست خواهد یافت:
توانائی کار با میکروفن ها؛ اصول آکوستیک سازی سالن ها؛بازشنوائی و کار با بلند گوهای بازشنوائی و پرتاب صدای دور؛ توانائی شناخت نویزها و روش های مقابله با آن در صدابرداری زنده و همچنین توانائی میکس های متعدد به طور هم زمان

. طول دوره : ۸۰ جلسه

تعداد جلسات در هفته: ۱ جلسه

مدت هر جلسه: ۷۵ دقیقه

 

4

 

نتکنولوژی برترین سیستمهای صوتی حرفه ای سالنهای کسرت

 

 

 

  jbl_ss3_bk_35mm_diameter_41_spea ker_pole_for_jrx_mrx_and_prx_sub_satellite_63248lar

تکنولوژی برترین سیستمهای صوتی حرفه ای سالنهای کنسرت مشهور جهان
در مورد ویژگی های فنی و تکنولوژی پیشرفته این سیستم می توان یک کتاب قطور نوشت، ولی بطور خلاصه می توان گفت که هدف از تکنولوژی In-Concert کاهش ایجاد اغتشاش صوتی توسط انعکاس مضر اصوات از سطوح سخت می باشد، که از طریق کنترل زاویه تابش صدا از بلندگوهای Satellite، ضمن دستیابی به این هدف، سیستم به توانایی ایجاد یکنواختی چشمگیر شدت صدا برای شنوندگانی که در فواصل گوناگون از بلندگو واقع گردیده اند نیز دست می یابد.

شرحی خلاصه از نحوه عملکرد تکنولوژی In-Concert:

تکنولوژی In-Concert از هفت عدد آمپلی فایر مجزا استفاده می کند، یکی برای تغذیه ساب ووفر، و سه آمپلی فایر برای تغذیه هر یک از Satellite ها. در هر Satellite از شش عدد مایکرو درایور بسیار دقیق Neodymium استفاده شده است. هر یک جفت از مایکرو درایور ها، توسط آمپلی فایر مجزای خود تغذیه می شوند. پروسسور مخصوصی در مدار صوتی، فرکانسهای بالاتر از ۱۵۰KHz را به سه گروه تقسیم می کند و هر گروه را به آمپلی فایر مجزایی ارسال نموده و خروجی هر کانال آمپلی فایر سپس یک جفت مایکرو درایوررا تغذیه می کند. فواصل دقیق مایکرو درایور ها از یکدیگر حائز اهمیت بسیار است، که با استفاده از آلگوریتم خاصی محاسبه می گردد. این عملیات در اصطلاح مهندسی آکوستیک Frequency Filtering نامیده می شود، و این نحوه خاص استفاده از یک آرایه خطی متشکل از یک مجموعه بلندگو، Line Array نام دارد. در نتیجه این عملیات، فرکانسهای بالاتر از ۱۵۰۰Hz با زاویه تابش کنترل شده ۶۰ درجه افقی و ۴۰ درجه عمودی از بلندگوهای Satellite پخش گردیده و پرتو متمرکزی از صدا را به سمت جلو و طرفین هدایت می شود. در طراحی سیستمهای صوتی اختصاصی و بسیار گرانقیمت برای سالنهای کنسرت مشهور جهان، گاه از تکنیکهای Line Array و یا Frequency Filtering استفاده می گردد. Altec Lansing برای نخستین بار در تاریخ، با ادغام استادانه این تکنیکهای فوق مدرن مهندسی در سیستم FX6021، دسترسی شخصی به کیفیت صوتی کم نظیر و صدای بسیار دقیق و کنترل شده را برای عموم میسر ساخته است. دیاگرام زیر نمایانگر نحوه تقسیم گروههای فرکانسی بین مایکرودرایورهای FX6021 می باشد:

جدول تفکیک شده زاویه تابش فرکانسی سیستم FX6021:

ویژگیهای سیستم FX6021:

  • قابلیت حفظ شدت و کیفیت صدای یکسان و ثابت در فواصل گوناگون از سیستم – از یک تا چند متر
  • کنترل ازراه دور مینیاتوری بی سیم به علاوه ماجول کنترل رومیزی مجهز به جک هد فون و AUX جهت سهولت اتصال دستگاههایی مانند CD/MP3 Player – امکان تنظیم ولوم، باس و تریبل از طریق هر دو کنترلر
  • یک بلندگوی ۶٫۵ اینچ Woffer از نسل جدید، با دیافراگم ساخته شده ازماده Polypropylene و آهن ربای Ferrite که ضمن دارایی قدرت و راندمان بسیار بالا، از دقت فوق العاده ای نیز برخوردار است
  • بلندگوهای Satellite دارای شش عدد مایکرودرایور یک اینچ Newdymium، که فرکانسهای میانی و بالا را با شفافیت و جزئیات کم نظیری تولید می کنند
  • مجموعا ۱۳ عدد بلندگو و هفت کانال آمپلی فایر در این سیستم بکار گرفته شده است
  • امکان نصب مستقیم Satellite ها به دیوار و یا نصب به براکت های استاندارد قابل تنظیم
  • دارای پایه های قابل تنظیم از منفی ۵ تا مثبت ۱۵ درجه از محور عمودی – ساخته شده از جنس فلز Die-Cast سنگین وزن
  • مجهز به دو قطعه کابل مخصوص جهت افزایش ۲ متر طول به کابلهای ۳ متری Satellite ها
  • امکان اتصال به منابع گوناگون صوتی به ۳ روش گوناگون: جک ۳٫۵ میلیمتری ماده Auxilery in روی کنترلر، جک ۳٫۵ میلیمتری ماده Audio in و نیز دو عدد جک ماده RCA (واقع در پانل پشت ساب ووفر) برای اتصال به سیستمهای عادی صوتی/تصویری و یا وسایل حرفه ای
  • امکان اتصال به هر نوع کارت صوتی کامپیوتر و یا CD / DVD / MP3 Player و تلویزیون، ریسیور ماهواره، آلات موسیقی الکترونیکی (مانند گیتار، کی بورد) و …
  • راه حلی اقتصادی برای ایجاد یک سیستم صوتی با کیفیت بسیار عالی در هر یک از اطاقهای منزل یا محل کار، دارای قدرت کافی برای پوشش کامل یک سالن ۱۰۰ متری
  • ایده آل برای استفاده با نمایشگرهای Plasma و یا ویدیو پروژکتور در سالنهای کنفرانس / موسسات آموزشی. این سیستم در فضاهای دارای سطوح سخت منعکس کننده اصوات (زمین سنگی، شیشه و آینه و…) با برخورداری از امکان تقلیل اصوات منعکس شده و مضر برای کیفیت صوتی، صدای بسیار قوی، واضح، شفاف و قابل فهم ایجاد می نماید که قطعا تاثیر و راندمان فعالیتهای تبلیغاتی و آموزشی شما را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.
  • دارای Subwoofer چوبی با توان تولید فرکانسهایی به پایینی ۳۲Hz برای تولید باس بسیار قوی، عمیق، و شفاف
  • مجموع توان خروجیa7 575Watts RMS

 

اشاره ای به صدابرداری زنده و استودیویی

در دنیا برای صدابرداری Live استاندارد مشخصی تعریف و یک تیم ۳ نفره این کار را انجام می دهد:

۱ _ صدابردار سالن که تنها صدای سالن را کنترل می کند.

۲ _ صدابردار مانیتورها که یا روی صحنه است یا پایین صحنه.

۳ _ صدابردار Recording که بصورت مولتی ترک ( Multi Track ) استودیوها، هر سازی را در یک Track ضبط می کند.

استاندارد نصب سیستم در دنیا چنین است که یک مهندس الکترونیک سیستم را پس از نصب و تست تحویل صدابردار دهد و حضور یک مهندس فنی موقع اجرا حتماٌ ضروری است ولی در ایران صدابردار علاوه بر نصب سیستم و صدابرداری مشکلات احتمالی را هم رفع می کند.

مشخصه های استاندارد سالن اجرای یک برنامه با توجه به نوع کاربری آن تعریف می شود . مثلاٌ در یک سالن اپرا ، معماری به گونه ای طراحی می شود که صدای خوانندگان بطور مستقیم و بدون میکروفون به گوش مخاطب برسد. به همین دلیل اندازه گیری زمان پساوایی که برای این سالن در نظر می گیرند بسیار مهم است. و مسلم است که نمی توان اپرا، ارکستر بزرگ و موسیقی پاپ را در یک سالن واحد با مشخصه های استاتیک ثابت اجرا کرد. چرا که مشخصات صدای هر یک از سازهای موسیقی با دیگری فرق دارد. امروزه کاربری ها را به هم نزدیک کرده اند و سخنرانی و موسیقی را در یک سالن واحد انجام می دهند. طراحی معماری از پیش به گونه ای انجام می گیرد که سالن ۵۰% قابلیت سخنرانی و ۵۰% قابلیت اجرای موسیقی را داشته باشد؛ اما صدابرداری Live با صدابرداری استودیویی تفاوت های آشکاری دارد…

نوع میکروفون هایی که در استودیو استفاده می شود با نوع میکروفون ها در کار Live متفاوت است. کار اصولی این است که برای هر خواننده ای متناسب با صدای او میکروفون گذارده شود. میکروفون صدای مرد به زن داده نمی شود. در کار Live یک میکروفون وجود دارد که خروجی آن را به سه صدابردار بخشهای سالن، مانیتورها و Recording می دهند. میکروفون موسیقی Rock با ارکستر سمفونیک بسیار متفاوت است و میکروفون برای هر ساز باید متناسب با فشارهای صوتی آن ساز انتخاب شود ولی متأسفانه این جا این استانداردها درباره انتخاب میکروفون و شیوه گذاشتن آن رعایت نمی شود، همان میکروفون ساز کوبه ای را به ساز زهی و گاهی به خواننده می دهند!

آکوستیک خوب یکی از امکاناتی است که یک صدابردار استودیویی دارد ولی یک صدابردار Live مجبور است در شرایطی که محیا شده کار کند. ابزارهایی که در کار Live استفاده می شود با ضبط استودیویی متفاوت است. اگر در استودیو کاری خراب شود می توان برگشت و دوباره آن را ضبط کرد، اما در کار Live این ممکن نیست.

فیزیک آکوستیک بخشی از معلومات صدابرداران است اما در صدابرداری Live که تخصصی تر از انواع دیگر صدابرداری است این رشته در در وسایل بیشتر نمود پیدا می کند. صدابردار Live با تمرکز و اعتماد به نفس می تواند با خواننده هم حس شود، به نوازندگان انرژی دهد و در عین حال توانایی پوشاندن خطاهای احتمالی آنها را داشته باشد. برای موفقیت در این کار دانستن موسیقی ضروری است. صدابرداری اکثر کنسرت ها در دنیا با سیستم آنالوگ انجام می شود و در ایران هم چنین است اما مدتی است تلاشهایی برای ورود سیستم دیجیتال در کار Live شده است.

ولی برای به دست آوردن نتیجه مطلوب در کار صدابرداری Live باید متخصص تربیت کرد . و این نتیجه مطلوب همان حس و روح یگانه درون CD و کاست های کارهای موسیقایی زنده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

logo-samandehi